Gyranfisen Hiking

• 500 meters
  • 5 – 6 hours

About Gyranfisen

Turen til Ringerikes høyeste topp tar deg gjennom frodig skogsterreng, flotte vann, idylliske bekker og videre oppover gode stier til snaufjellet.

Destinasjonen er en del av Vikerfjell som er et utrolig flott fjellområde med vakker og variert natur.

I klart vær kan du se Jotunheimens sørligste topper, samt Sperillen, Krokskogen, Nordmarka, Hadeland, Norefjell og Gaustatoppen, og mot vest Bukollen, Gråfjell og Storrustefjell fra Gyranfisen. Det er et utrolig flott skue. Utsikten fra Ringerikes toppunkt er like flott som selve turen i seg selv. Den er absolutt verdt ett besøk!

Turen starter lenger frem på grusveien du kom kjørende på. Følg grusveien i ca 5 minutter før du tar blåmerket sti opp til høyre. Da har du noen bratte kilometer foran deg på vei opp mot Svarttjernshytta Når du ankommer Svarttjernhytta får du god utsikt fra Svarttjernkollen. Dette er en utrolig idyllisk plass som er verdt ekstra titt. I sør ser du vakre Vikerfjellplatåetmed flotte småvann og myrområder. I sør ser du Høgfjell og i vest ser du dagens flotte utsiktspunkt – Gyranfisen.

Herifra flater turen noe ut og fortsetter videre forbi Svarttjern mot Fjelldalen og Steintjern før du kommer til ” Den store steinen”. Denne steinen lever absolutt opp til sitt navn, og du vil ikke overse den. Her kan det være lurt å ta seg en lite matbit før man starter på den siste 2 km lange stigningen mot Gyranfisen. Fra den store steinen går stien videre mot Treknatten. Men for å komme på platået til Gyranfisen, går man av stien i retning sørvest. Her er det ikke så godt opptråkket eller merket, men toppen vises på kartet.

Når du kommer til toppen vil du komme til en varde, og det vil være skiltet Gøranfisen. Nyt det vakre skuet i alle retninger før du tar samme vei ned igjen.

Ankomst: Fra E16 ta av mot Ringmoen i Ådal. Følg fylkesvei 172 mot Viker. Du vil passere flere bomveier underveis før du ser skilting mot Sandvikasetra/Vikersetra (ca 14 km etter Ringmoen). Følg grusveien videre opp i ca 10 km, før du er på nedsiden av Sandviksetra, parkering på venstre side av veien.